Podmínky v Čechách - co lze využít?
Americká pravidla jízdy ve skupinách
1)
Jízda v organizované skupině cik-cak s dostatečnými rozestupy je bezpečnější než jízda v houfu kde nikdo neví, kde má jet,
jezdci často jedou přímo vedle sebe, což je v případě náhlé situace - např. auta v protisměru - situace velice nebezpečná.
V našem případě nejedou nikdy dvě motorky přímo vedle sebe (zakázáno) a nejbližší motorka před Vámi jede v jiné části jízdního pruhu -
nikoliv přímo před Vámi. Rozestupy zajiš?ují dostatečný manévrovací prostor. Pokud si někdo myslí, že jízda jeden za druhým natěsno
je bezpečnější, tak je na velkém omylu.
2) Pravidla pro jízdu skupin vznikla v USA po řadě vážných nehod, kdy se ve většině případů stažil automobil nebo kamion "vtěsnat"
při předjíždění mezi jednotlivě jedoucí hloučky motorkářů a náhlá situace vyvolala kolizi. Někteří řidiči (i u nás) považují za
bezvadné zpestření předjíždět motorky tímto způsobem což v případě kompaktní skupiny bez velkých mezer, jde mnohem obtížněji a
nebezpečné řidiče to odrazuje od předjíždění tímto způsobem.
3) Ja jasné, že pravidla skupinového ježdění vznikla především pro velké akce, kde jedou stovky motorek v těžkém provozu po
mnohaproudových dálnicích USA. Je nesmysl dodržovat striktně pravidla jízdy ve skupině na úzkých okreskách naší země. To dá rozum.
Ovšem stále platí, že jízda cik-cak je v případě skupiny bezpečnější než houf a rozhodně bezpečnější než houf s těsnými rozestupy nebo
dokonce jízdou vedle sebe, což navíc odporuje pravidlům.
V zásadě vždy při jízdě musí velet zdravý rozum a momentální dopravní situace. Ovšem kdo se zúčastnil vyjížděk na velkých srazech,
kde v jednom okamžiku vyjede na silnici několik set nebo tisíc motorek, pochopí, že pravidla mají v těchto případech něco do sebe a
kdo podle nich neumí jezdit, ohrožuje sám sebe i ostatní účastníky... Nakonec i zkušenosti z tří sezón našich chapterů v ČR a z
ježdění dalších klubů u nás (HOG) dávají zapravdu, že organizované skupinové ježdění je bezpečnější a pro účastníky provozu pohodlnější
a výhodnější než chaotická jízda houfu motorek. V šachovnicové sestavě se cítí bezpečně i ti lidé, kteří ze zásady na “houfové”
vyjížďky na srazech nejezdí.
Pokyny jezdcům (signály):
NASTARTUJTE MOTOR
Zvedněte levou nebo pravou paži vztyčte ukazováček a provádějte krouživý pohyb zápěstím.
U nás je celkem obvyklé, že vedoucí jezdec zatroubí a pokud uslyší krátká zatroubení za sebou, je jasné, že jsou všichni připravení
k odjezdu. Pokud uslyší několik krátkých zatroubení rychle za sebou, tak to obvykle znamená, že někdo má nějaký problém. Je také možná
domluva, že mu krátkým zatroubením dá zprávu že všichni jsou připravení k odjezdu.
ODBOČENÍ VLEVO
Zvedněte propnutou levou paži horizontálně.
Tento signál se zdá být v době blinkrů zbytečný ale ve skutečnosti je velmi užitečný, protože pokud se jede trošku těsnější formace,
nemusí být ukazatel směru zrovna dobře vidět. Navíc lidi často koukají jinam a prostě z praxe víme, že není od věci ukázat,
že se bude odbočovat.
ODBOČENÍ VPRAVO
Zvedněte levou paži horizontálně, předloktí vzpažte vertikálně vzhůru.
Je to stejná situace jako v předchozím případě ale obvykle je potřeba před odbočováním přibrzdit a pravou ruku nechat na heftu.
Proto je zavedený tento signál a je dobré o něm vědět, i když se používá minimálně.
POZOR NEBEZPEČÍ - NEBEZPEČNÉ AUTO V PROTISMÉRU
Zvedněte levou paži vzhůru pod úhlem 45 st., loket ohněte o 90 st. a ukažte několikrát směrem doprava nad helmou.
Tento signál se v USA používá i pro nebezpečí napravo, pokud není možné uvolnit pravou ruku z řídítka. U nás je zavedený pro obecné
nebezpečí v protisměru zejména a jezdci by měli být připravení stáhnout se doprava pokud to bude nutné. Typické použití je v případě,
že se jede po užší silnici a proti jede kamion, který obvykle nejede jen na své půlce silnice.
Důležitý pokyn - používaný často v ČR!
JEDNA ŘADA - JEĎTE ZA SEBOU V JEDNÉ ŘADÉ
Zvedněte levou paži nad helmu s prsty zvednutými vzhůru To oznamuje, že vedoucí jezdec chce seřadit kolonu do jedné řady Obvykle se používá z bezpečnostních důvodů - úzká silnice ap.
Obvykle to jezdci pochopí a změní jízdu z formace do jedné řady (víceméně) automaticky, když se silnice změní na úzkou okresku nebo začnou serpentiny apod. Ale pro jistotu tady je tento signál.
NEBEZPEČÍ VLEVO
Zvedněte levou paži pod úhlem 45 stupňů a ukažte na nebezpečné místo. .
Tohle je častý signál a je velmi užitečný. Nedává ho jen vedoucí jezdec ale jezdci si ho mají předávat dál a ukazovat těm za nimi, že na silnici něco je apod...
Důležitý pokyn - používaný často v ČR!
NEBEZPEČÍ VPRAVO
Zvedněte pravou paži pod úhlem 45 stupňů a ukažte na nebezpečné místo.
Podobný signál jako v předchozím případě. Pokud uvidíte že vpravo se válí utražený výfuk, ukažte na něj ostatním. Pokud to situace vyžaduje, je někdy lepší ukázat levou rukou jakoby pod sebe než pouštět řídítka pravou rukou.
ZPOMALTE
Zvedněte levou paži pod úhlem 45 st.a kmitejte dlaní nahoru a dolů.
Tohle je normální a známý pokyn, na který reagují i auta v protisměru, pokud jim chcete dát najevo, že jste viděli třeba radar apod.
Důležitý pokyn - používaný často v ČR!
ZASTAVTE
Zvedněte levou paži pod úhlem 45 st.a střídavě zavírejte ruku v pěst.
Tento pokyn se u nás moc nepoužívá. Obvykle všichni vidí, že se zastavuje. Ale může se hodit.
ROZDĚLTE SE - JEDEME VE FORMACI CIK-CAK
Zvedněte levou paži vzhůru a zvedněte prsty "na paroháče" :-))) To oznamuje, že je bezpečný návrat do standardní dvouřadé formace.
Tento pokyn se dává několika způsoby, tohle je jedna z možností. Obvykle ale jezdci poznají, že je široká silnice a instinktivně zaujmou cik cak polohy ve formaci. Pokud někdo nechápe a jede ve stopě toho před sebou, tak ho prostě zkuste dojet opatrně zezadu a zaujměte tu volnou pozici ale opatrně a je lepší, když mu to dáte nějak najevo, že tam jedete. Ideální je, když třeba někdo z formace vypadne, když jezdec vpředu ukáže tomu za sebou, že o něm ví a aby se zařadil na vypadlé místo. Pak je jistota, že se nestane malér. Vždycky se řada doplňuje zezadu a ne nebezpečným křižováním.
SEVŘETE FORMACI
Zvedněte levou paži a opakovaně s ní hmitejte nahoru a dolů. To oznamuje, že vedoucí jezdec chce motocykly v koloně seřadit co nejblíže k sobě, protože je kolona moc roztažená a auta se pokouší najíždět do volných míst apod.
Obdobou pokynu může být natažení levé ruky dolů a mávání směrem dopředu a případně doplněné o ukázání prstem na pomyslné místo ve formaci, aby lidi pochopili, že se mají dotáhnout.
VYNADAT NĚKOMU
Zvedněte levou paži vzhůru s loktem ohnutým o 90 st. Opatrněte zvedněte prostředníček.To jednoznačně oznamuje vaši nespokojenost třeba s plechovkářem a jeho způsobem jízdy. POZNÁMKA: nedoporučuje se provádět pokud jedete sami !! :-)))
Poznámka II - a už vůbec nedoporučujeme tento pokyn používat v Itálii :-)))
Pokud máte zájem, můžeme vám poslat kompletní a velmi podrobná pravidla jízdy ve formaci SCRC, která zpracoval Greg “Dragon” Love,
State Officer ze Severní Karolíny a která se zabývají i povinnostmi Road Captaina, Tail Gunnera apod. Není od věci vědět, že například
jeden člen na vyjížďce musí vzít extra vybavenou lékárničku a jiný člen rozsáhlejší sadu nářadí pro opravy na cestách apod.
Stačí napsat na naší konferenci že o ty pravidla máte zájem a každému členovi je můžeme poslat. Je to rozsáhlý materiál ale kdyby
se někdo ochotný našel, není problém publikovat překlad na webu...